Business Development is het creëren van lange-termijn waarde voor een organisatie van klanten markten en relaties.

Wat is de definitie van Business Development? Als je het 10 bedrijfseigenaren vraagt zeggen ze allemaal iets anders.

Het gaat om het creëren van vertrouwen. Vertrouwen om nieuwe klanten aan te kunnen trekken. Maar ook het vertrouwen om intern nieuwe diensten of producten te ontwikkelen. 

Nadenken over de waarde van je product of dienst voor de doelgroepen die je raakt. Dit is vaak een startpunt van het aanbieden van die dienst of product. Soms werkt het ook andersom als we als bedrijf nadenken over een doelgroep die we graag willen bereiken en daarop een dienst of product gaan toespitsen.

Bottom-line draait het echter wel om hetzelfde WAARDE TOEVOEGEN.

Waarde toevoegen op korte termijn is vaak echter geen probleem. Want er zijn genoeg consumenten of bedrijven die op korte termijn een “pijn” ervaren die snel opgelost is. Dat is dan de “Quick win” de kunst is echter  om lang aan de bal te blijven.

Denk aan het FC Barcelona van Puyol en Messi, beroemd om het tikkie-takkie spel. Ze bleven maar rondspelen om uiteindelijk tot die “mes(si)” scherpe pass te kunnen komen die leidt tot een goal.

Deze beeldpsraak is uiteindelijk exact wat we doen met Business Development. We proberen tot een structuur te komen die waarde blijft toevoegen aan het systeem, voor alle stakeholders. 

Robert Willms
Sluit Menu