BizDev dicht bij je primaire proces

Organisaties hebben te maken met bedrijfsfases zogenaamde “Vitaliteitsfases” (Galan et.al.)  deze fases zijn te onderscheiden van startup tot reorganisatie mentaliteit.

Hoe komt het nou dat beginnende bedrijven de problematiek niet begrijpen die een bedrijf in latere bedrijfsfase meemaakt. Dat heeft met name te maken met het feit dat Business Development onderdeel blijft van het primaire proces.

Business Development in je primaire proces zorgt voor de blik naar buiten die zo belangrijk is voor de vitaliteit van je organisatie.

Je kunt je afvragen, wat is dan ons primaire proces? Is dat nog steeds het proces waarmee je ooit bent begonnen in je bedrijf? Veelal zien we gaande de groei van een organisatie in het vitaliteitsmodel ook een bepaalde vervaging van het primaire proces plaatsvinden. Men heeft niet meer scherp waarmee men echt bezig is en richt zich met name naar binnen. 

Galan et al, Peters, Strijp

Daar zit ook de kern van de pijn, op het moment dat je je naar binnen richt betekent  tegelijkertijd dat je Business Development eigenlijk buiten sluit. Het gevolg hiervan is, dat je geen invloeden meer krijgt van buitenaf die juist hard nodig zijn om te groeien en om je voortbestaan te borgen. 

Wij zeggen meestal dat we juist werken aan bedrijven die over 100 jaar nog steeds bestaan. Dat is dan ook iets wat we durven zeggen omdat we constant de blik naar buiten werpen. Op het moment dat je niet meer in staat bent om je blik naar buiten te werpen gaat er een tijd komen dat je in reorganisaties komt. Het pijnlijke daarvan is dat je dan vaak in een organisatie terecht komt die geen keuzes meer durft te maken omdat iedereen zijn eigen hachje gaat proberen te redden. Dan zit je in de beschermfase.

De uitdaging blijft het om dan met een duidelijke visie te komen, vaak vanuit een persoon die de rest van de organisatie hierin kan meenemen. Die visie gaat, als het de goede is, namelijk gepaard met een nieuwe bedrijfscurve. En die curve heeft alles te maken met de blik naar buiten. Dat gaat dan ook je nieuwe primaire proces bepalen waarin ook Business Development zit. 

Business Development zorgt er dan ook voor de je blijvend kun inspelen op de behoefte van je klanten.

Robert Willms
Sluit Menu