We gaan voor resultaat bij JDS Biz Dev

Sales als proces, begrijp jij wat er nodig is om de gunfactor te krijgen?

Ik geef je graag een aantal tips voor je volgende gesprek!

Om sales te genereren in welke setting ook moet je het vertrouwen krijgen. Maar daar start het toch meestal niet mee. Los van vertrouwen is de gun factor allereerst bepalend. Ben jij wel aardig? Wil ik iets voor jou doen? Matchen onze interesses? Ben jij iemand die ik via mijn netwerk ken? Of heb ik over jou gehoord? Allemaal vragen die in ons onderbewust aan beide kanten van de tafel de revue passeren.

Dit in het geval dat we voor de eerste keer aan tafel zitten. Maar het is en blijft een blijvend proces. Die gun factor is bepalend voor de hoeveelheid vertrouwen die je in het begin gaat krijgen. Sluiten je acties uiteindelijk aan op de gun-factor dan creëer je ruimte voor nog meer vertrouwen en wellicht ook meer sales.

Wat zijn dan de zaken die je vóór een eerste afspraak met een nieuwe relatie in welk verband dan ook  moet willen doen?

  1. Verdiep je in het leven van je gesprekspartner
  2. Speur alle bronnen af op zoek naar overeenkomsten (daar is LinkedIn een van de beste bronnen voor)
    • Welke opleiding heeft hij/zij genoten?
    • Welke gemeenschappelijke kennissen heb je?
    • Van welke netwerkclubs is hij/zij lid van?
    • Van welke sporten houdt hij/zij?
    • Is het een actief verenigingsmens?
    • Is hij/zij getrouwd, en heeft je contact eventueel kinderen?
  3. Bepaal welke gemeenschappelijke kennissen je hebt.
  4. Bepaal ook de gemeenschappelijke kennis en interesses!

Dat jij je verdiept in iemand zijn persoon maakt dat je sneller en beter een connectie maakt met dit persoon maar dat hij of zij zich ook beter kan verplaatsen in jou. Haal dan ook vooral de zaken aan waaraan jij jezelf ook kunt identificeren en laat de zaken waar je je niet in kunt verplaatsen ook even voor wat het is.

Ga je daarna pas verplaatsen in het bedrijf en de gespreksonderwerpen die je daarover hebt.

Een tip die ik meestal aan de personen met wie ik spreek meegeef.

“Mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijfspagina’s op LinkedIn”

Iets dat heel logisch is maar toch nog niet door iedereen begrepen wordt. Je hebt geen bedrijfspagina nodig om connectie te maken, die heb je nodig als extra kanaal om posts te plaatsen en om te adverteren. Maar je persoonlijke kanaal is vele malen belangrijker. Laat zien wie je bent en niet wat je doet, waar je voor staat en wat je drijft.

Uiteraard kan het een niet zonder het ander, je moet je op beide vlakken verdiepen. De fout die we commercieel vaak teveel maken is dat we daarin de persoon vergeten en ons focussen op wat we kunnen en willen doen voor het bedrijf achter de persoon.

Family Time JDS

Wat drijft mij?

  • Mijn bedrijf en het creëren van bedrijven die 100 jaar bestaan
  • Mijn vrouw en kids
  • Sport (voetbal, MMA, hardlopen, Fitness)
  • Roda JC & Ajax
  • En ik ben een ontzettende natuurliefhebber
  • Verbouwingen
  • Maatschappelijk betrokken organisaties zoals Natuurfonds, KankerOnderzoekFondsLimburg
  • Limburg

Zo maar even een paar punten die ik voor mezelf opsom als ik zoek naar overeenkomsten. Om overeenkomsten te zoeken moet je namelijk van jezelf ook weten waarover je kunt meepraten. Afhankelijk van het feit of ik in een nationale of internationale omgeving zit bepaal ik ook de gespreksonderwerpen, op het moment dat ik veel in Duitsland ben is het altijd goed om over culturele verschillen te praten. Dat is altijd een gespreksonderwerp namelijk en ook een goede ijsbreker!

Ik hoop dat je er iets aan hebt en hoor graag van je als je eens zou willen sparren.

Blijf een bruistabletje, sprankel iedere dag en maak connecties!

Robert Willms
Sluit Menu