Family Time JDS

Wat is er in het leven belangrijker dan relaties met anderen? We zoeken in al onze activiteiten bevestiging van mensen om ons heen. Of het nou die Facebook post is of een kerstkaart. Het is fijn om reactie te krijgen, die reactie kan zijn een duim maar ook een kerstkaart terug.

Waarom blijven we als bedrijven dan achter? Het enige dat ik om me heen zie zijn bedrijven die maar blijven zenden en pushen. Het is langzamerhand tijd om het roer om te gooien. We kunnen met de huidige technieken toch makkelijk ook eens een reactie vragen die niet gebaseerd is op “wil je wat van me kopen?”.

NPS scores en enquêtes zijn van levensbelang geworden maar worden ze wel goed uitgevoerd? Het zijn meestal momentopnames die alleen iets zeggen over de bevestiging die je zelf zoekt. Daarin is het voor velen ook moeilijk om open te staan voor de opbouwende factor van de klant. Beseffen bedrijven zich wel in welke cognitieve fase mensen zitten op het moment dat ze überhaupt de moeite nemen om een enquête in te vullen?

Ik vul ‘m zelf standaard niet in op het moment dat ik 1x ergens iets besteld heb. 10 vragen na 1 bestelling van 5€ waarom zou ik? Er zijn andere touchpoints geweest die er wel toe deden en die wel hadden kunnen triggeren tot een reactie van me. Maar niet achteraf via de mail op iets dat voor mij dan geen waarde meer heeft. Behalve als de insteek zou zijn om meer interesse in mij te tonen in plaats van het product of de levering. Van Body&Fit krijg ik sinds december 4x per week een nieuwsbrief met de ene na de andere actiecode. Niet 1x heb ik deze gebruikt. Op het moment dat ik ‘m wilde gebruiken omdat het wel relevant was waren ze niet meer geldig. Waar ben je dan in godsnaam mee bezig? Ik ga geen producten kopen die niet relevant zijn of die ik al heb. Ik heb geen “extra extra voedingssupplementen” nodig omdat ik fitness. Wees relevant maar wees bovenal op de juiste momenten geïnteresseerd!

Er moet nog behoorlijk wat water door de Maas bij commercieel verantwoordelijke binnen bedrijven eer ze snappen waar de GAP tussen hun groei en hun klanten zit.

Ik hoop je wellicht een beetje te triggeren om hier ook eens over na te denken. Vanaf maart ga ik op dit onderwerp nog veelvuldig terug komen en hoop ik af en toe ook eens wat handvatten te geven betreft dit onderwerp. Het gaat je in ieder geval verder helpen om klanten niet als wandelende portemonnee te aanschouwen maar je echt te willen verdiepen.

Wil je sparren? Bel gerust! Alleen niet tussen 12 en 3 s’nachts.

Robert Willms
Sluit Menu